Да би био место пуновредног живљења дечји вртић, треба да буде отворен према породици и локалној средини, односно дечјим искуствима изван самог вртића. То подразумева слободан приступ родитељима и другим одраслим у установу, могућност да директно учествују у њеном животу и смисаоно повезивање и прожимање животних садржаја у обе средине.
Сарадња са породицом одвија се кроз одређене облике и садржаје, што доприноси развијању партнерског и стваралачког односа вртића и породице.
Вртић као основни носилац институционалног васпитања, има функцију допуне породичном васпитању, пружања подршке и оснаживања васпитне улоге родитеља. У први план постављено је разумевање потреба породице у односу на збрињавање деце , уједначавање васпитних поступака у вртићу и породици и активно интерактивно учешће родитеља у реализацији програмских садржаја .
Сарадња са породицом се остварује у складу са следећим циљевима и задацима:
Сарадња са породицом реализује се кроз различите облике и нивое рада :
Информативни облик
Размена информација приликом довођења и одвођења детета, одвија се свакодневно и односи се на размену актуелних информација везаних за дете.
Дан отворених врата планирају родитељи и васпитачи у договору .
У случају потребе сестре и васпитачи са родитељима заказују индивидуалне разговоре
Панои
Сарадња са родитељима путем паноа, важан је облик сарадње.
Информативни панои су постављени на улазу у јасле и вртиће и садрже информације о раду објекта: радно време, ритам дана, број група и имена стручног особља које ради у групи, информације о стручно педагошкој служби и важне телефоне Установе.
Панои групни намењени су информисању родитеља о темама које се реализују у раду са децом и мењају се једном месечно. На овим паноима налазе се и друге информације везане за васпитно образовни рад и дешавања у групи.
Панои за излагање дечијих радова ( групних и појединачних ) мењају садржаје једном недељно, а циљ је праћење дечијег стваралаштва и развоја
Родитељски састанци
Родитељски састанци као облик сарадње са родитељима могу бити: општи и групни.
Општи родитељски састанци се одржавају једном у току године, а по потреби и више. Одржавају се почетком радне године ( септембар месец ) са циљем упознавања родитеља са општим правилима рада Установе, организације рада у објекту и раду стручних служби у Установи.
Групни родитељски састанци у јаслицама, млађој и средњој и мешвитој групама вртића одржавају се два пута у току године, а по потреби више.
У старијим и предшколским групама обавезан ниво сарадње су по два састанка у току полугодишта ( укупно четири ).
Први групни родитељски састанци поред информација о раду у току године у дневном реду имају обраду стручне теме везане за адаптацију, а реализатори су сестре васпитачи и васпитачи.
Теме које ће се реализовати кроз родитељске састанке су:
- „Адаптација деце“ – реализују мед. сестре васпитачи и васпитачи
- „Подршка за развој самопоштовања“ – реализују васпитачи
У млађим и средњим групама вртића обавезно је одржавање једног родитељског састанка са активностима уз учешће родитеља, док је у старијим и предшколских групама обавезно одржавање два родитељска ( децембар и март – април ).
Сарадња са родитељима одвија се и кроз боравак родитеља у групи ( адаптација деце, гост родитељ, креативне радионице са родитељима).
Прослава празника (, Нова година, Ускрс ) и значајних догађања у Установи (Растимо уз плес, обележавања поласка у школу предшколских група, завршна приредба и тд. ), организују се уз помоћ и учешће родитеља.
У сарадњи са издавачким кућама, организују се промоције књига намењених родитељима са циљем помоћи у унапређењу родитељских компетенција у одрастању њихове деце.
Кроз Савете родитеља ( на нивоу групе, објекта и Установе ) и чланство у Управном одбору, родитељи учествују у креирању рада Установе.
Сарадња са родитељима припремних предшколских група
Све форме сарадње са родитељима које су планиране за вртиће односе се и на сарадњу са родитељима припремних група.
Специфичне теме које ће бити реализоване у припремним групама биће:
- Очекивања од припремног предшколског програма у циљу подршке дечијем развоју;
- Припрема деце за полазак у школу,
- Сусрет васпитач, учитељ, родитељ
Васпитачи припремних група одржаће родитељске састанке са припремљеним активностима у које ће укључити родитеље. Тема ових састанака биће:
- ” Наши кораци ка школи”.
Тимови у установи за подршку деци и породици
- Инклузивни тим
- Тим за заштиту од занемаривања, злостављања и насиља